Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Auteur Topic: ontbijt + tussendoor  (gelezen 876 keer)

Offline Dani

• lid 2010
  • VEN Verslaafde PLUS
  • Geslacht: Vrouw
  • I'm not giving up, I'm finished.
Re:ontbijt + tussendoor
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 09 maart 2010 , 18:40:51 »
Het ís ook normaal. Qua hoeveelheid, qua kcal, is het niet te veel. En dát wordt er volgens mij in 99% van de gevallen mee bedoeld: niet dat heel Nederland met 3 boterhammen ontbijt, maar dat 3 boterhammen geen abnormale hoeveelheid is.

Offline Sigrid

• lid 2010
  • VEN Verslaafde PLUS
  • Geslacht: Vrouw
Re:ontbijt + tussendoor
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 09 maart 2010 , 18:46:30 »
Nee, maar ik irriteer me dood aan de opvatting: "Drie boterhammen is normaal als ontbijt"
Twee boterhammen kunnen ook best normaal zijn bijvoorbeeld. Vind dat gewoon erg kortzichtig.
Qua energie hebben mensen ongeveer zo'n standaard eetlijst nodig. Het is daarin een beetje evenwichtig verdeeld over de maaltijden. Mensen zonder eetstoornis eten misschien inderdaad twee boterhammen bij het ontbijt, en dan op een ander moment weer wat meer. Het is een richtlijn voor een totale hoeveelheid energie en voedingsstoffen die je per dag ongeveer nodig hebt.

Het gaat erom dat je in totaal genoeg energie binnenkrijgt.
Inderdaad. En juist dat vinden veel mensen met een eetstoornis moeilijk. Er zijn niet zoveel mensen met anorexia die 's avonds een zak chips open trekken, of 's middags lunchen met een maaltijd in de stad. De rest van hun lijst is meestal erg veilig. Daarom kan dat aantal boterhammen wel een goede richtlijn zijn om in ieder geval voldoende energie binnen te krijgen, denk ik. Lang niet iedereen kan goed naar zijn gevoel luisteren, en als ze een klein ontbijt ophebben, op het moment dat ze later op de ochtend trek krijgen meedoen met een stuk taart op het werk oid, aangezien dat trekgevoel vaak niet betrouwbaar meer is. Mensen voelen niet meer dat ze trek hebben, en als ze het wel voelen, wordt het vaak ontkend.

Het valt me op dat je meestal dit soort berichten post. Waarom?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 maart 2010 , 18:51:20 door Sigrid »